Natur og naturfænomener

Vi vægter at børnene – måde store og små skal opleve og lære hvordan naturen kan bruges til, at lege, opleve og eksperimentere i alle årstiderne og i alt slags vejr. Vi er bevidste om, at de voksne skaber rammerne for børnenes oplevelser og at børnene derfor skal møde nysgerrige voksne der naturfagligt kan udfordre og understøtte børnenes eksperimenterende virksomhed.

Vi ønsker at børnene skal have mulighed for, at lære om dyrkning af jord - at de får forståelse for sammenhængen mellem jord, frø, planter, sol, regn og vores krop. For at få denne forståelse ønsker vi, at børnene skal være en del af processen i praksis. Vi arbejder derfor med vores koncept fra have til mave hvor vi er ved, at lave køkkenhave og vil bruge afgrøderne i vores mad sammen med børnene som en del af en pædagogisk proces.

Børnene skal opleve og lære glæden ved sanselige oplevelser i og med naturen, samt at bruge alle deres sanser i naturen, at undersøge og stille spørgsmål til det, de oplever om naturen og naturfænomener, at naturen kategoriseres i f.eks. størrelse, antal, vægt og form, at kende og bruge forskellige materialer og teknikker, at værdsætte og passe på naturen.

Som naturfænomen indgår læring om matematiske ord og begreber også. Vi ønsker at stimulere børnene således, at de får f.eks. får kendskab til begreberne: stor, lille, meget lidt, lang, kort, høj, tyk, tynd, hård, blød, tung, let, våd, tør, kold, varm, lys og mørk. Begreberne op, ned, over, under, inde, ude, indeni og uden for, foran, bagved og ved siden af, at kende forskel på tal og bogstaver, at have kendskab til, at der er sammenhæng mellem tal og mængder og at tallene er symboler for forskellige mængder, have kendskab til, at tallene er nyttige redskaber, som kan hjælpe i hverdagen - f.eks. når vi bager, og kende til konstruktion af simple mønstre.